Modul Vyvolať: Základné informácie
Modul Vyvolať slúži k úpravám obrázku a v predvolenom stave sú tieto úpravy nedeštruktívne. Možnosť upravovať nedeštruktívne ho odlišuje od modulov Správca a Editor, kde je možné upravovať iba deštruktívne. O téme deštruktívneho a nedeštruktívneho režimu a ich výhod a nevýhod si prečítajte tu.
Základné usporiadanie modulu je rovnaké ako v ostatných častiach programu. Na ľavej strane nájdeme panel Navigátor, ktorý je možné otvoriť a zavrieť pomocou klávesy F6.
Uprostred obrazovky sa v predvolenom stave zobrazuje náhľad obrázku, na ktorom je možné vykonávať úpravy, ale v závislosti od aktuálne používaného režimu sa tam môže zobrazovať aj mapa alebo miniatúry všetkých obrázkov v priečinku.
V pravej časti sa nachádza panel s histogramom, základnými informáciami o obrázku, lištami na ovládanie základných funkcií a tiež ovládacie prvky na nastavovanie parametrov jednotlivých úprav. Tento panel je možné otvoriť a zavrieť pomocou klávesy F8. V spodnej časti je umiestnený filmový pás s náhľadmi snímok. Filmový pás je možné otvoriť a zavrieť pomocou klávesy F9. Panel Navigátor naľavo je možné otvoriť a zavrieť pomocou klávesy F6.
Ukladanie upraveného obrázka
Keďže modul Vyvolať funguje primárne v nedeštruktívnom režime, v predvolenom stave v ňom nie je tlačidlo Uložiť. Úpravy sa ukladajú automaticky do pomocného súboru formátu DATA-ZPS a pokiaľ používateľ chce získať finálne upravený súbor, musí použiť funkciu Export. Tlačidlo Export sa nachádza vo Filmovom páse, ale úpravou obsahu panela nástrojov vpravo ho možno pridať aj tam.
Kopírovanie úprav
Jednou z unikátnych vlastností modulu Vyvolať je možnosť kopírovania úprav z jedného obrázku na ďalší. Kopírovanie úprav je možné vykonať pomocou klávesových skratiek, či pomocou tlačidiel dole v pravom paneli.
- Kopírovať úpravy do schránky (Ctrl+Shift+C) – skopíruje aktuálne nastavenie obrázka do schránky.
- Kopírovať úpravy s nastavením (Ctrl+Shift+Alt+C) – je možné zvoliť, ktoré parametre nastavenia sa majú skopírovať.
- Vložiť úpravy zo schránky (Ctrl+Shift+V) – vloží nastavenie zo schránky do otvoreného obrázku.
- Nastaviť predvolené úpravy (Shift+R) – zruší naraz všetky aktuálne nastavené úpravy.
- Vynulovať úpravy (Ctrl+Shift+R) – zruší všetky úpravy modulu Vyvolať na aktuálne označenom obrázku či obrázkoch.
- Vložiť úpravy z predchádzajúceho súboru (podržanie klávesu Alt / Ctrl+Shift+Alt+V) – aplikuje na fotografiu úpravy, ktoré boli použité na súbore, ktorý bol označený pred prechodom na súčasnú snímku.
- Použiť úpravy na nasledujúce súbory (podržanie Ctrl / Ctrl+Shift+Alt+N) – všetkým fotografiám, ktoré sa nachádzajú za označeným súborom, podľa radenia, budú aplikované úpravy použité na označenej fotografii.
- Použiť úpravy na všetky súbory (Ctrl+Shift+Alt+A) – aktuálne nastavenie sa použije na všetky súbory v priečinku.
- Nastaviť aktuálne úpravy ako predvolené – umožňuje užívateľské prispôsobenie východiskového nastavenia, predvolené nastavenie je aplikované na obrázok pri prvom načítaní do modulu Vyvolať.
- Spravovať predvolené úpravy… – otvorí ponuku, v ktorej sa zobrazia všetky uložené predvolené úpravy používateľa. Uložené úpravy je možné odstrániť.
- Nastaviť najnovšiu verziu spracovania – pokiaľ užívateľ na fotke pracoval v staršej verzii spracovania modulu Vyvolať, tu je možné nastaviť si najnovšie spracovanie.
Kopírovanie úprav na viacero obrázkov
Ak chcete nastavenie preniesť na viacero obrázkov naraz, označte ich vo filmovom páse a v lokálnom menu použite voľbu Vložiť úpravy Vyvolať. S nastavením je možné pracovať aj v lokálnom menu v Prieskumníkovi.
Hromadné úpravy viacerých obrázkov
Nedeštruktívne úpravy možno vykonávať aj na viacerých súčasne vybraných obrázkov. K dispozícii sú nasledujúce funkcie a parametre: Automatické vylepšenie, Orez, Vyrovnanie bielej, Expozícia, Farba. Pretože ale každý z obrázkov už môže mať nejaké nastavenia, aplikujú sa nastavené parametre relatívne vzhľadom k existujúcim nastaveniam. Hodnoty parametrov pri hromadnej úprave sa teda sčítajú s hodnotami nastavení jednotlivých súborov.
Horné menu modulu Vyvolať
Súbor
Funkcie v tejto sekcii umožňujú vykonať základné súborové operácie: Prejsť na ďalší alebo predchádzajúci obrázok, uložiť či exportovať aktuálny obrázok, alebo tlačiť. Tu je možné tiež zmeniť nedeštruktívny režim upravovania na deštruktívne a naopak.
Upraviť
Ponuka tejto sekcie sa venuje možnostiam kopírovania úprav a správe východiskových úprav fotiek. Tu je možné tiež otočiť či prevrátiť fotku.
Varianty
Sekcia obsahuje dostupné operácie pre funkciu Varianty.
Presety
Sekcia obsahuje dostupné operácie pre funkciu Presety.
Nástroje
V tejto sekcii nájdete zoznam nástrojov dostupných v module Vyvolať. Rovnaké nástroje sa nachádzajú aj v ponuke pravého panelu.
- AI Automatické vylepšenie,
- Fotoaparát a objektív,
- Orezanie a otočenie,
- Vyrovnanie línií,
- Lokálne úpravy,
- Vyhladzovací štetec,
- Retušovacie nástroje,
- Zvýrazňovač,
- Anonymizácia,
- Anotácia.
Zobraziť
Táto sekcia umožňuje upraviť zobrazenie rôznych panelov a režimov v rámci programu.
Viac informácií
Zoner Studiem krok za krokem. Díl 3: Modul Vyvolat
Zoner Studiem krok za krokem. Díl 4: Co dál v modulu Vyvolat?
Škola úprav v Zoner Studiu: vyzkoušejte si úpravu nočního portrétu
Škola úprav v Zoner Studiu II: Vyvolání podzimního portrétu krok za krokem
Škola úprav v Zoner Studiu III: upravte si fotku ve filmovém stylu
Základná ponuka úprav
Jednotlivé ovládacie prvky sú rozčlenené do skupín, skupiny je možné zbaliť či rozbaliť pomocou šípky v záhlaví skupiny. Kliknutím pravým tlačidlom nad záhlavím ktorejkoľvek skupiny sa objaví zoznam všetkých skupín s podtržníkmi, ktorými možno podľa potreby niektoré skupiny úplne skryť. Niektoré skupiny ďalej obsahujú sekcie ktoré sú v predvolenom stave skryté, kliknutím na tlačidlo pred názvom sa sekcia rozbalí. Ak je niektorý z parametrov v skupine zmenený, objaví sa v záhlaví skupiny zatržítko ktorým možno celú skupinu zakázať, a ďalej tlačidlo so šípkou, ktorým nastavíte parametre v skupine na predvolené hodnoty.
Dvojitým kliknutím na názov parametra možno nastaviť parametru predvolenú hodnotu. Pri nástrojoch, ktoré sú použité pri úpravách Vyvolať, sa zobrazí indikátor v podobe modrého bodu.
Automatické vylepšenie
Stlačením tlačidla Auto [A] v nástrojovej lište sa použije automatické vylepšenie expozície a farieb. Nastavené parametre možno dodatočne meniť.
Farebný štýl
Umožňuje prepínať medzi farebným a čiernobielym režimom úpravy a zobrazovania fotografie.
3D LUT
Viac informácií
Stiahnite si zbierku 3D LUT Film Simulations of Raw Therapee
Vyrovnanie bielej
- Vyrovnanie bielej – umožňuje voľbu jedného z vopred definovaných nastavení. Predvolené nastavenie zodpovedá nastaveniu uloženému v snímke z fotoaparátu.
- Kvapkadlo – umožňuje vyváženie bielej kliknutím na zvolené miesto v náhľade, ktoré má byť po vyvážení bielej farby neutrálne.
- Teplota bielej – umožňuje kontrolu vyváženia bielej posunom na osi modrá-žltá.
- Odtieň – umožňuje kontrolu vyváženia bielej posunom na osi zelená-fialová.
- Poznámka – v prípade vyváženia bielej kvapkadlom sa hodnota teploty bielej a odtieňa aktualizuje až po vygenerovaní náhľadu.
Viac informácií
Naučte se vyrovnávat bílou a získejte tak skvělé fotky
Uprav mi fotku: Vraťte sněhu bílou barvu
Expozícia
- Expozícia – umožňuje dodatočnú korekciu expozície v rozsahu až +/-4 eV. Pri posunutí do záporných hodnôt sa aktivuje záchrana prepálenia.
- Kontrast – umožňuje kontrolu celkového kontrastu výsledného obrázka.
- Biely bod – nastaví úroveň jasu, ktorá zodpovedá bielej farbe v obrázku.
- Čierny bod – nastaví úroveň jasu, ktorá zodpovedá čiernej farbe v obrázku.
Dynamický rozsah
- Svetlá – kontroluje množstvo a intenzitu svetiel v obraze. Pri posunutí do záporných hodnôt sa aktivuje záchrana prepálenia.
- Tiene – kontroluje množstvo a intenzitu tieňov v obraze.
- Biele – ovplyvňuje najsvetlejšie časti fotky pre detailnejšiu kontrolu nad kontrastom
- Čierne – ovplyvňujú najtmavšej časti fotky pre detailnejšiu kontrolu nad kontrastom
Detaily:
- Textúra – zvýrazňuje lokálne hrany bez výraznejšieho vplyvu na celkový kontrast fotografie
- Zreteľnosť – mení lokálny kontrast na hranách.
- Zreteľnosť svetiel a Zreteľnosť tieňov – fungujú na rovnakom princípe ako Zreteľnosť, ale zmeny aplikujú iba na svetlá alebo na tiene vo fotografii.
- Odstránenie oparu – rozjasní zahmlené snímky, prípadne naopak hmlu do obrázka pridá.
Viac informácií
Dodejte svým fotkám dynamiku. Pomůže vám Zřetelnost
Farba
Ovládacie prvky na farebné obrázky:
- Sýtosť – nastavuje saturáciu farieb.
- Živosť – nastavuje saturáciu farieb vzhľadom na existujúcu sýtosť farieb v obrázku – menej sýte farby ovplyvní viac
- Polarizácia – napodobňuje efekt polarizačného filtra
Viac informácií
Nevýrazná obloha? Vylepšete ji v počítači pomocí Polarizace
Ovládacie prvky pre obrázky v čiernobielom režime (nastavenom v sekcii Farebný štýl):
Je možné zvoliť dve metódy nastavenia – pri použití metódy Ručné miešanie kanálov je možné pomocou posuvníkov červená, zelená a modrá zvoliť podiel jednotlivých zložiek na výslednom obrázku v odtieňoch sivej. Predvolené nastavenie zodpovedá hodnotám bežne používaným na prevod na odtiene sivej. Metóda Rýchla voľba postupne mení pomer kanála podľa polohy jediného posuvníka Tónovanie, vhodnú hodnotu vyberiete vizuálne podľa náhľadu obrázka.
Tonálna krivka
Tonálna krivka umožňuje pokročilejšiu kontrolu jasovej zložky obrazu. Krivka sa dá upravovať ťahaním kontrolných bodov myšou na nové pozície, ktorými má krivka prechádzať. Ku dvom predvoleným bodom sa dajú pridávať nové body kliknutím kamkoľvek na krivku. Kliknutím pravého tlačidla myši sa dá zvolený bod zmazať.
Na vodorovnej osi sú vyjadrené vstupné hodnoty, na zvislej osi výstupné hodnoty. Krivka musí byť vždy spojitá, preto nie je možné preťahovať body úplne ľubovoľne. Horizontálnym posunom krajných bodov predvolenej krivky sa upravuje hodnota čierneho a bieleho bodu rovnako ako pri funkcii Úrovne. Vytvarovaním krivky do tvaru písmena S môžete prispôsobovať kontrast obrazu.
Voľbou Kanál je možné zvoliť krivku pre RGB, Luma, alebo jednotlivé farebné kanály (červený, zelený a modrý)..
RGB – krivka mení celkový jas a kontrast na fotke.
Luma – krivka sa zameriava predovšetkým na úpravu svetlosti bez toho, aby došlo k výraznému ovplyvneniu farieb.
V menu Nastavenia je možné zvoliť spôsob výpočtu krivky celkom z troch variantov.
Viac informácií
Jak opravit nezdravou barvu pleti? Pomůže vám tonální křivka
Uprav mi fotku: Vraťte barvy starým fotografiím
Farebné korekcie
Farebné korekcie umožňujú rýchlu zmenu farebného odtieňa, sýtosti a svetlosti. V základnom režime možno vykonať zmenu odtieňa, sýtosti alebo svetlosti kliknutím kvapkadlom do obrázka a ťahaním myši po farebnej škále. Pre jemné zmeny odtieňa, sýtosti a svetlosti je vždy k dispozícii osem farebných kanálov. Ikona [30] v časti Odtieň obmedzuje rozsah posuvníkov na hodnotu 30, farebné korekcie sa potom vykonávajú len na obmedzenom spektre farieb. Bez aktívneho obmedzenia pracuje nástroj v rozsahu +- 180.
Pokročilé – farebné kolo reprezentuje celé farebné spektrum. Polomer farebného kola udáva saturáciu – v stredu kolesa nie je žiadna saturácia a po obvode kolesa je plná saturácia. Pohybom po obvode kolesa dochádza k zmene farebného odtieňa a rovnakým spôsobom funguje aj posuvník Odtieň.
Stredový bod slúži k redukcii svetlých odtieňov potiahnutím smerom k obvodu kolesa a protiľahlý bod na obvode kolesa slúži k znižovaniu tmavých odtieňov potiahnutím smerom k stredu kolesa. Krajné body u sýtej časti výseča ovplyvňujú, kde je efekt 100% a krajné body u menej sýtej časti výseča ovládajú jemné prechody do susedných farebných odtieňov.
Posuvník Odtieň určuje zmenu farebného odtieňa a funguje rovnako ako bod mimo hlavného farebného kola. Odtieň možno posunúť kamkoľvek po obvode celého farebného kolesa.
Uniformita ovplyvňuje nový farebný odtieň, ktorého farebný rozsah zjednotia do jedného odtieňa tým spôsobom, že z celého farebného rozsahu vyradia jeho krajné hodnoty.
Kvapkadlo [kvapkadlo ikona] umožňuje určiť správny odtieň alebo rozsah farebných tónov, po kliknutí do obrázka sa zobrazí aktuálna pozícia tónov na farebnom spektre. Kvapkadlo pracuje v režime Odtieň, Sýtosť, Svetlosť alebo Výber farby.
Ikona vľavo od kvapkadla [maska ikona] slúži pre zobrazenie masky, ktorá v niekoľkých režimoch ukáže, ktorá časť snímky bude ovplyvnená.
Menu dostupné prostredníctvom pravého tlačidla myši na farebné koleso umožňuje zmenu na horizontálne alebo vertikálne usporiadanie a zapnutie zväčšenia šírky kolesa podľa veľkosti panelu.
Viac informácií
Barevné korekce: získejte absolutní kontrolu nad barevností vašich fotek
Farebné tónovanie
Umožňuje zmeniť farebnosť pridaním farby do snímky. Na záložke Všetko sú tri farebné kruhy. Kým Celkové ovplyvňuje celý snímok v tieňoch aj svetlách zároveň, tak Tiene pracujú s tmavými časťami fotky a Svetla so svetlými časťami fotky.
- Pomocou posuvníka Pomer je možné zmeniť pomer medzi farebnou sýtosťou vo svetlách a tieňoch.
Efekt tónovanie pri farebnom kruhu možno zmeniť potiahnutím stredového bodu smerom k obvodu. Čím bližšie k okraju kolesa, tým silnejší farebný efekt a naopak. Pre lepšiu prehľadnosť je možné vybrať zobrazenie všetkých troch farebných kruhov alebo len jedného konkrétneho.
Viac informácií
Barevné tónování: dodejte svým fotkám osobitý barevný styl
Posun základných farieb
Umožňuje doupraviť spôsob, akým fotoaparát podáva farby. Posunom odtieňa a sýtosti pri jednotlivých farebných kanálov Červená, Zelená a Modrá je možné zmeniť celkové farebné podanie snímky.
Viac informácií
Posun základních barev: skvělý nástroj pro kreativní úpravy i jemné doladění barevnosti
Redukcia šumu
- Jas – kontroluje mieru odstránenia šumu v jasovej zložke obrazu.
- Farby – kontroluje silu filtrácie šumu vo farebnej zložke obrazu.
- Zachovanie detailu – umožňuje presnejšie definovať mieru zachovania detailov pôvodnej textúry
Okrem globálneho nastavenia pomocou posuvníkov Jas a Farby je možné ešte selektívne ovplyvniť úroveň odšumenia pre určité farby, resp. jasovej úrovne v obrázku. K tomu slúži niekoľko ovládacích prvkov v časti Lokálne korekcie podľa farby a Lokálne korekcie podľa jasu. Základným ovládacím prvkom je pruh s farebným resp. jasovým prechodom a krivka s niekoľkými uzlami. Ťahaním za jednotlivé uzly možno meniť tvar krivky a tím zvýšit či snížit úroveň odšumenia pre konkrétnu farbu resp. jasovú úroveň. Kliknutím na krivku kdekoľvek medzi uzlami je možné pridať ďalší uzol krivky, vybraný uzol je možné odstrániť kliknutím pravého tlačidla myši. Pomocou “kvapkadla” je možné vybrať farbu resp. jasovú úroveň priamo z obrázka.
Ostrosť
V základnom nastavení je možné si vybrať z dvoch metód doostrenia.
Maskovanie neostrosti – je metóda odvodená z tradičnej filmovej technológie, vyvinutá špeciálne pre zaostrovanie fotografií, pretože zvýrazňuje v obrázku iba výrazné hrany.
Chytré doostrenie – umožňuje doostrenie len tam, kde je skutočne potrebné. Parameter zachovania hrán zabezpečí, že dostatočne ostrých hrán sa už doostrenie nedotkne a prejaví sa len v menej ostrých častiach snímky.
Parametre:
- Sila doostrenia – určuje mieru doostrenia
- Polomer doostrenia – tento parameter definuje, na koľko pixelov v okolí hrany bude aplikované zvýšenie kontrastu
- Zachovanie hrán – je dostupné výhradne pre voľbu “Chytré doostrenie” a umožňuje doostrenie len tam, kde je skutočne potrebné. Parameter “Zachovanie hrán” zabezpečí, že dostatočne ostrých hrán sa už doostrenie nedotkne a prejaví sa len v menej ostrých častiach snímky.
- Prah doostrenia – určuje, ako musia byť rozdielne dve hodnoty jasu, aby boli považované za hranu.
Efekty
Vinetácia
Farba – tvorí efekt vinetácie, prekrytím okrajov fotografie čiernou, alebo bielou farbou.
Expozícia – tvorí efekt vinetácie a to zmenou expozície.
- Sila – určuje intenzitu efektu.
- Polomer – definuje oblasť, na ktorú bude efekt vinetácie aplikovaný. Nižšie hodnoty tohto parametra posúvajú efekt vinetácie viac k stredu fotografie. Vyššie hodnoty naopak efekt vinetácie posúvajú smerom k rohom fotografie.
- Zaguľatený – definuje tvar aplikovaného efektu a to od zaobleného obdĺžnika cez elipsu až po kruh.
- Šírka prechodu – definuje plynulosť prechodu vinetácie smerom od okrajov k stredu fotografie.
- Ochrana svetiel – zmierňuje mieru stmavenia fotografie v najsvetlejších častiach okraja fotografie.
Na rozdiel od Korekcie vinetácie sa Pridanie vinetácie aplikuje až po vykonaní orezu obrázka.
Pridanie zrnitosti
Funguje rovnako ako rovnomenný filter v Editore.
Žiara
Efekt umožňuje pridať žiaru okolo zdrojov svetla na obrázku. Sila ovplyvňuje intenzitu efektu. Prah určuje, ako veľmi sa od seba farby na fotografii musia líšiť, aby bola časť obrázku považovaná za zdroj svetla. Veľkosť určuje veľkosť plochy okolo zdroja svetla, na ktorú sa žiara aplikuje.
Halácia
Halácia je efekt farebného rozptýleného svetla imitujúci vzhľad starých filmov. Efekt sa aplikuje na kontrastnú hranu medzi zdrojom svetla a okolím. Sila ovplyvňuje intenzitu efektu. Prah určuje, ako veľmi sa od seba farby na fotografii musia líšiť, aby bola časť obrázku považovaná za zdroj svetla. Veľkosť určuje veľkosť plochy okolo zdroja svetla, na ktorú sa halácia aplikuje. Odtieň upravuje farebné podanie efektu a Sýtosť upravuje, aké výrazné je farebné podanie.
Pridanie chromatickej aberácie
Pridanie chromatickej aberácie estetickým spôsobom imituje vlastnosť niektorých objektívov. Efekt pridá farbu na kontrastné hrany v oblasti okrajov fotografie. Sila ovplyvňuje intenzitu efektu. Miešanie kanálov umožňuje zmeniť farebné podanie efektu. Polomer určuje, na akú veľkú plochu sa efekt aplikuje.
Viac informácií
Jak opravit nezdravou barvu pleti? Pomůže vám tonální křivka
5 základních úprav, které vylepší fotky z mobilu
Usnadněte si úpravu fotek. Pomocí Hromadných úprav ve Vyvolat